Lantaarnlaadpaal of laadpaallantaarn? De vraag is wat de juiste benaming is voor het BMW Light & Charge concept waarbij een LED lantaarnpaal wordt uitgerust met een laadfunctie.
Hoe je het ook wilt noemen, de autobouwer uit het zuiden van Duitsland kreeg de ingeving om laadfunctionaliteit toe te voegen aan een lantaarnpaal. Dat is niet zo’n gekke gedachte daar er voor een lantaarnpaal al een elektrische infrastructuur ligt. Het resultaat is te bewonderen bij BMW Welt.
Light & Charge Concept
Dat is de volledige naam voor deze adaptieve LED lantaarnpaal met geïntegreerde laadfunctie. De laadmodule kan echter ook toegepast worden op bestaande lantaarnpalen. Wat betekent dat er ineens heel veel nieuwe potentiele laadpaal plekken ontstaan.
Geen gedoe met nieuwe ondergrondse infrastructuur, kabels trekken, vergunningen regelen, straat open en dergelijke. Nee, gewoon op de bestaande lantaarnpaal.
Het activeren van het laadstation gebeurt middels een RFID pasje dat je bovenop het apparaat houdt.
Een bijkomend voordeel van deze geïntegreerde benadering is dat de auto altijd onder verlichting staat geparkeerd wat de kans op diefstal of inbraak natuurlijk vermindert.