Soms wordt je aangenaam verrast door de snelheid waarmee verandering en vernieuwing kan plaats vinden. Een voorbeeld daarvan is de Luxemburgse onderneming Ujet. Ondanks dat ze pas in 2015 gestart zijn presenteerde ze in het voorjaar van 2018 al hun unieke elektrische stadsscooter Ujet op de grootste consumenten elektronica beurs ter wereld, CES.

Wij kwamen ze echter tegen op de 1.168 Biënnale in Parijs. Tijd om eens nader kennis te maken met deze unieke scooter.

De specificaties

Laten we eerst maar even de specificaties doorlopen voordat we de bijzondere designkenmerken behandelen.

De Ujet wordt aangedreven door een 4kW (90Nm) sterke elektromotor die gemonteerd is in het achterwiel en direct het achterwiel aandrijft. Voeding voor de elektromotor komt van een 48V Lithium Ion accu die in twee formaten leverbaar is. De kleine variant weegt 11 kg en brengt je tot 70 kilometer ver. Wil je meer bereik dan kan je kiezen voor de 17 kilogram zware grote accu. Deze geeft je 150 kilometer rijplezier. Over de accu komen we later nog even terug.

Ongeachte welke batterij je kiest is de topsnelheid van de Ujet 45 km/h. De topsnelheid kan je op verschillende manieren behalen, aangezien er drie verschillende rij modi zijn, te weten: Eco, Normaal en Sport. In de sportmodus is er zelfs nog een boost modus beschikbaar voor het geval je een stoplicht sprintje wilt trekken met een Tesla.

Altijd verbonden

Dat gaat zeker op voor de Ujet. De Ujet heeft een zelfstandige internet verbinding waardoor automatische draadloze updates voor de scooter mogelijk zijn. Dankzij de aanwezige Wifi en Bluetooth verbindt je probleemloos je smartphone met de Ujet. Hierdoor kan je de navigatie App gebruiken zodat je altijd de juiste route hebt. En alle bijzondere momenten onderweg kan je delen met je vrienden aangezien je de Full HD videocamera in de voorkant van de scooter kan verbinden met je smartphone. Wij kijken al uit naar de cam-compilaties die geheid hun weg zullen vinden naar YouTube.

Dit alles kan je bedienen via het 7-inch groot TFT beeldscherm en je smartphone die je kan vastklikken in de betreffende houder op het stuur.

Drie unieke ontwerp elementen

Dan nu wat de Ujet echt bijzonder maakt, het ontwerp. Want het was je misschien al opgevallen, je kan de Ujet opvouwen en daarmee is de Ujet geschikt om thuis of op kantoor te stallen.

En daar blijft het niet bij met unieke ontwerpelementen. Wat opvalt is de bijzondere vorm van de voorvork. Niet alleen dat, van voren gezien, de stang van links naar recht loopt. De knik naar voren levert opvallend veel ruimte op voor de benen en knieën van de bestuurder.

Pièce de résistance

En ‘last, but definately not least’. De accu. Want daar is een originele oplossing voor gevonden. Een probleem aandachtspunt met electrische mobiliteit is natuurlijk de beschikbaarheid van laadpunten. Nu vraagt een scooter geen grote hoeveelheden energie en voldoet meestapl een standaard 220v aansluiting, maar die moet je toch maar vinden in de openbare ruimte.

Dus dachten de mensen bij Ujet, als de berg niet naar Mozes komt, dan gaat Mozes maar naar de berg. Ergo, als er geen laadpunt is om je accu op te laden, dan neem je de accu mee naar het laadpunt. En dat is precies wat je kan doen met de accu van de Ujet.

Je kan de accu, diegemonteerd is onder het zadel, loskoppelen van het frame en dankzij twee wieltjes en een telescopisch handvat neem je de accu mee naar welk standaard 220v stopcontact dan ook. Afhankelijk van de grootte van de accu heb je weer het volledige bereik beschikbaar tussen de drie en zes uur laden. Om de tijd tijdens het laden te veraangenamen kan je de ingebouwde speaker gebruiken en je favoriete beats afspelen via je smartphone. Dankzij de twee USB aansluitingen blijft je smartphone opgeladen.

De Ujet is vanaf de zomer van 2018 in verschillende Europese steden leverbaar en beschikbaar in zes kleuren met de ‘stadse’ namen als Concorde White, SoHo Grey, Piccadilly Blue, Uptown Black, Bel Air Blue, and Shibuya Gold .

Op het moment van schrijven, juni 2018, laat Ujet op navraag van ons weten dat de serie productie nu wordt opgeschaald in Luxemburg en dat exacte data over leveringen spoedig zullen volgen. De indicatieve prijzen die op dit moment voor heel Europa zouden moeten gaan gelden zijn 8.690 EUR voor de versie met de kleine accu en 9.890 EUR voor de grote versie. Let wel, dit zijn indicatieve prijzen.

Proefritje

We begonnen dit artikel dat we de Ujet tegenkwamen op de 1.618 Biënnale in Parijs. En behalve dat we de Ujet op de gevoelige plaat hebben vastgelegd konden we het niet laten om ook even een rondje te rijden met de Ujet.

Nu hadden we niet heel veel ruimte ter beschikking en konden we helaas niet heel Parijs elektrisch ontdekken, maar dat weerhield ons niet om de in Parijs verplichte helm en handschoenen aan te doen om de eerste meters op de Ujet te maken. En dat waren indrukwekkende eerste meters. Acceleratie was goed, ondanks dat ie op 60% Eco mode stond. Dus dat belooft wat voor de boost modus in Sport stand. Sturen ging ook dermate probleemloos dat we alle obstakels die de Parijse binnenstad opwierp hebben ontweken en de remmen deden wat ze moesten doen, ons op tijd doen laten stoppen.

Gelukkig waren de mensen van Ujet zo vriendelijk om voor onze camera een paar rondjes te rijden zodat jullie ook de Ujet in actie kunnen zien.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=uMcNSBvz_y4[/embedyt]