De derde dag van de Bridgestone World Solar Challenge bracht dermate nieuwe uitdagingen voor Solar Team Twente dat het eindresultaat ‘niet zonder slag of stoot’ werd bereikt. Maar dankzij de inzet van het team kwam de RED E toch als eerste aan bij het controle punt Kulgara. Dus voor de derde dag op rij is Solar Team Twente koploper.

Teamleden Solar Team Twente werken aan de RED E zonneauto. Fotocredit: Jerome Wassenaar

Moeder Natuur

Dat je op de zonne-energie van Moeder Natuur wilt rijden is natuurlijk geen probleem, maar Moeder Natuur laat je er af toe wel hard voor werken. Had de RED E de eerste dag last van bosbranden en de tweede dag van windvlagen, de derde racedag moest het team plaatselijke zandstormen overwinnen.

En dat was misschien wel de grootste uitdaging tot zover. De zandstormen waren dermate hevig dat het te gevaarlijk werd om nog door te rijden en dus tijdelijk moesten stoppen. Coureur Hidde de Vries, die op dat moment de RED E bestuurde, zei er het volgende over.

Dat was even schrikken. Veiligheid staat voorop, het werd te gevaarlijk om verder te rijden. Het zicht was zo slecht dat de auto’s in het racekonvooi elkaar niet meer konden zien. Dit is pure pech. De storm was zo plaatselijk dat de andere teams er veel minder hinder van hadden.

Het is natuurlijk logisch dat stoppen gelijk staat aan tijdsverlies. Niet te veel gelukkig maar wel voldoende voor het Vattenfall team uit Delft om dichterbij te komen.

RED E met service auto door de Australische outback. Fotocredit: Jerome Wassenaar

Road Train

Je kent ze vast wel, roadtrains. Die lange ketens van aanhangers voortgetrokken door een vrachtwagen die door heel Australië rijden om goederen te vervoeren. En dus ook tussen het deelnemersveld van de Bridgestone Word Solar Challenge dat over de Stuart Highway rijdt.

Op de eerste dag maakte een roadtrain de inhaalactie op het Belgische team al een uitdaging. Maar op de derde wedstrijddag werd een ontmoeting met een roadtrain toch een groter probleem. Door de wind van de lange vrachtwagencombinatie schoot het zonnepaneel van de RED E los, waardoor de kap lichtjes los kwam. Gelukkig was de service-auto dichtbij en kon de RED E na twee minuten stilstand weer verder.

Hangen er donkere wolken boven Solar Team Twente? Fotocredit: Jerome Wassenaar

Stuart Highway door stedelijk gebied

Met het passeren vandaag van Alice Spring is Solar Team Twente over de helft van de afstand van de racelengte gekomen. Het passeren van Alice Spring betekent echter ook dat de outback achter wordt gelaten en dat er een meer stedelijke omgeving in het vooruitzicht ligt.

En dat heeft gevolgen voor de wedstrijd want zoals we gisteren lazen zijn verkeerslichten een uitdaging voor het team. Immers verlies je dan (onnodig) tijd en energie. Daarnaast, en de aanwezigheid van verkeerslichten impliceert het al, is er ook meer verkeer op de Stuart Highway. En dat maakt het niet altijd eenvoudiger. Maar, elk nadeel heeft zo zijn voordeel. Of zoals coureur Mariska Bos het vertelt:

 Enerzijds was het hectisch: er waren veel stoplichten en er was veel verkeer. Aan de andere kant was dat ook heel leuk: er waren veel mensen die enthousiast reageerden en zwaaiden naar de zonneauto.”

Minuten werk

Ondanks alle tegenslagen vandaag is Solar Team Twente dus nog koploper aan het einde van de derde racedag. Echter is de voorsprong wel behoorlijk geslonken. De teams hebben nog een echte race voor handen in de resterende 865 kilometer naar de finishlijn in Adelaide

Stand op de derde dag. Fotocredit: Website Bridgestone World Solar Challenge