Elektrische auto’s zijn tegenwoordig een alledaags verschijnsel. Daar kijkt niemand meer van op. Vooral elektrische personenauto’s zijn algemeen bekend onder het grote publiek. Wat echter minder vaak in het straatbeeld te zien is zijn elektrische ‘werk’ auto’s. Functionele voertuigen om bepaalde taken mee uit te voeren. Waarschijnlijk zien we ze niet zo vaak omdat er nog niet veel van op de markt zijn. Maar als het aan de mensen van EVUM ligt gaat dat snel veranderen. EVUM presenteerde op de IAA van 2019 in Frankfurt de productierijpe aCar. Een vol elektrisch werkpaard dat met recht een alleskunner genoemd mag worden.

Studenten en elektrische voertuigen

Daar zijn we in Nederland wel mee bekend. De vele successen van de studenten teams van de drie Technische Universiteiten kan iedereen wel opnoemen, hoewel er soms ook wel mindere momenten zijn. In Nederland richten de universiteiten en de studenten zich vooral op de wedstrijden waarin met elektrische personen- of raceauto’s wordt gereden. Hoofdzakelijk van energie voorzien door zonnecellen. De successen door de jaren heen hebben er zelfs toe geleid dat er een heuse personenauto is ontwikkeld, de Lightyear One.

Onderzoeksopdracht

Er zijn echter ook studenten die een totaal andere markt kiezen om elektrische mobiliteit in te ontwikkelen. Zoals de studenten Martin Soltes en Sascha Koberstaedt van de Technische Universiteit Munchen. Zij kozen als onderzoeksopdracht de mogelijkheid om een

“robust all purpose verhicle for developing & emerging countries”

te ontwikkelen. Nu is dat misschien niet nieuw, maar wel dat het voertuig volelektrisch moest worden. Uiteindelijk leidde het onderzoekstraject tot prototype TUM aCar 1. Een eenvoudig voertuig met een buizenframe dat onder andere in Ghana werd getest.

IAA

De testen leidden tot een doorontwikkeld prototype TUM aCar 2 dat op de IAA 2017 werd gepresenteerd. En nu moeten wij eerlijk zijn, die hebben wij toen gemist. Sorry.

Maar alles kwam goed tijdens de 2019 editie van de IAA toen we productierijpe versie van de EVUM aCar (de naam is inderdaad veranderd van TUM naar EVUM) tegen kwamen in hal 5.

Productierijpe aCar

Nu we de geschiedenis kennen is het tijd om de productierijpe aCar eens nader onder de loep te nemen. Het is inderdaad een all purpose vehicle geworden. Eventueel ook voor ontwikkelingslanden, maar ook geschikt voor ontwikkelde landen. Het voertuig is bijvoorbeeld straat legaal in Duitsland.

De aCar is een utiliteitsvoertuig geworden dat aangepast kan worden aan de gewenste werkzaamheden waarvoor de auto ingezet gaat worden. De basis van de aCar is een aluminiumladderchassis. Dit materiaal is gekozen om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Uiteindelijk weegt de aCar inclusief batterijen 1.100 kilogram en mag het 1.000 kilogram aan laadgewicht meenemen. Het voertuig is met zijn beperkte afmetingen van vier meter in de lengte, twee meter in de hoogte en anderhalve meter in de breedte geschikt voor gemeentelijke werkzaamheden in binnensteden of op smalle paden in bossen en bergen.

Aandrijving

Het 48 volt aandrijfsysteem levert energie aan de twee 10 kW elektrische motoren, die verdeeld zijn over de voor- en achteras, en verzorgen daarmee de aandrijving van de aCar. Dit betekent dus ook dat er permanent vierwielaandrijving is. Hierdoor kan de aCar (bijna) elk terrein aan. De motoren brengen de aCar tot een topsnelheid van 70 km/h. De actieradius hangt af van het batterijpakket.

Standaard komt de aCar met een lithium-ion batterij waarmee het voertuig 100 kilometers ver zou moeten komen. Optioneel kan een ‘range package’ besteld worden waarmee het bereik verdubbeld wordt naar 200 kilometer. Op vragen van ons werd medegedeeld dat de capaciteit van de grootste accu 44 kWh is. Standaard wordt de batterijen opgeladen met 230 volt, optioneel is een snellaad functie te bestellen waarbij met 400 volt wordt geladen. Dat alles betekent wel dat met 230 volt en de grootste accu het opladen ongeveer zeven uur duurt volgens EVUM.

Cabine

Ondanks dat de aCar is ontworpen als een werkpaard en geen luxewagen is er toch ook een cabine beschikbaar voor de bestuurder en een passagier. In de standaarduitrusting is dat, naar goed gebruik van Duitse autobouwers, niet zo heel rijkelijk uitgerust. Eigenlijk zit alleen het noodzakelijke erin. Dus als je enig comfort wil moet je toch even de optielijst in. En op die lijst komen we dan dingen tegen als interieur- en stoelverwarming, een audiosysteem met bluetooth en zelfs een bekerhouder. Maar zoals vermeld, allemaal optioneel.

De cabine zelf is functioneel ontworpen waarbij er veel aandacht is besteed aan het middenconsole, en dan met name de knoppen. Het uitgangspunt was dat de knoppen met (werk)handschoenen aan bediend konden worden. We hebben het niet getest, maar ons lijken de knoppen groot genoeg.

Werkpaard

Dan naar het gedeelte waar het allemaal omdraait. Het gedeelte achter de cabine, daar waar het werk verzet wordt. De laadvloer is modulair ontworpen, wat betekent dat de klant uit verschillende opbouwvarianten kan kiezen. Behalve de laadvloer zoals we die zien op de aCar die op de IAA stond kan je kiezen voor een laadbak met kiepfunctie, een gesloten laadbak en een hoge opbouw van doek.

Extra uitrusting

Om de aCar volledig af te stemmen op de werkzaamheden kan de auto nog uitgerust worden met accessoires en hulpmiddelen. Aan extra uitrusting is er onder andere beschikbaar een trekhaak, een lier en een koppeling voor speciale hulpmiddelen zoals een sneeuwschuif.

Aan accessoires kunnen extra lampen besteld worden zoals mist- en werklampen en zelfs zwaailichten. Ook is het mogelijk om een extra 230v aansluiting aan de buitenkant te bestellen zodat elektrisch gereedschap aangesloten kan worden.

Maar de meest opvallende accessoire, naar onze bescheiden mening, is toch wel het optionele zonnepaneel dat besteld kan worden. Deze wordt boven op de cabine geïnstalleerd en kan de accu van de aCar bijladen.

Productie

Zoals gezegd stond op de IAA een productierijpe versie van de aCar. De productie moet van start gaan in 2020 in het Zuid-Duitse Bayerbach. Men hoopt op een jaarlijks productieaantal van 1.000 stuks in het begin.

Met het ontwerp is altijd de mogelijkheid voor lokale productie in ontwikkelingslanden rekening gehouden. Dus bij succes hoeven niet alle aCar’s in Duitsland gebouwd te worden. De aCar kan dus eventueel ook bijdragen aan lokale werkgelegenheid en duurzame economische groei in ontwikkelingslanden.