Beau van Erven Dorens sprong erin, koningin Maxima zwom erin voor het goede doel en er vallen nog wel eens wat toeristen in. Inderdaad, we hebben het over de Amsterdamse grachten.

Behalve deze personen is er in de grachten nog wel meer te vinden, zoals 12.000 fietsen per jaar, drijvend afval en voldoende plastic voor Plastic Whale om een boot te bouwen.

Het nieuwe antwoord in de stijd om de grachten schoner te maken is de Roboat, een volledig autonoom varende ‘boot’ die multifunctioneel inzetbaar is.

RoBoat
MIT Senseable City Lab

Een manusje-van-alles

Dat is misschien wel de beste beschrijving voor dit volledig autonoom varende vaartuig. Want de RoBoat kan veel, heel veel.

Naast het vervoeren van mensen over water kan de RoBoat ook ingezet worden voor het bezorgen van pakketjes over het water. Daarmee is het een schoner alternatief voor taxi’s en bestelbusjes met een uitlaat.

Een groep van RoBoats kan binnen enkele uren een tijdelijke pad voor mensen over het water creëren, naar voorbeeld van de bekende pontonbruggen. Of het kan gevormd worden in een drijvend podium voor optredens.

RoBoat
MIT Senseable City Lab

Schonere grachten

Het houdt echter niet op bij de vervoersmogelijkheden van de RoBoat. De vaartuigen worden ook uitgerust met sensoren die de waterkwaliteit in de gaten houden.

De data afkomstig van deze sensoren kan dan weer gebruikt worden om vroegtijdig bedreigingen voor de gezondheid van mens, dier en milieu te signaleren. Maar ook om Amsterdam te helpen bij klimaatadaptatie.

Circulaire economie

Voor de toekomst denkt men aan de mogelijkheid om de RoBoat te gebruiken om drijvend afval uit de grachten op te vissen. Daarnaast kijkt men hoe de RoBoat te gebruiken is om de 12.000 fietsen die jaarlijks in de grachten verdwijnen uit het water te halen. Dit alles draagt natuurlijk bij aan de circulaire economie ambities van de gemeente Amsterdam.

Vijf jaar

Dat is de initiële proefperiode voor dit gezamenlijke onderzoeksproject van MIT en AMS, het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions. Naast MIT zijn ook de TU Delft en Wageningen UR betrokken bij het project.

De kosten worden geschat op 25 miljoen euro en als alles volgens plan gaat kan je vanaf 2017 deze robotbootjes gaan bewonderen in de Amsterdamse grachten.

Foto: MIT Senseable City Lab