Het was weer tijd voor het jaarlijkse bezoek aan de Hannover Messe. Ook dit jaar hebben we weer leuke verrassingen gezien en een indruk kunnen krijgen waar het met de industrie de komende tijd naartoe gaat. In het artikel nemen we de belangrijkste bevindingen even met je door.
Kleine mijlpaal voor Cleantechblog op Hannover Messe
We vallen maar meteen met de deur in huis. Het was tien jaar geleden dat we voor het eerst een bezoek brachten aan de Hannover Messe. Nog niet als cleantechblog, maar als bedenker en adviseur van de uiterst succesvolle cleantechstrategie voor de Strategische Board Stedenendriehoek en de regio. Toen hadden we nog geen idee wat een kWh was of hoe een zonnepaneel werkt. In die tussentijd is er een en ander veranderd en staan er ook weer nieuwe veranderingen voor de deur. Tien jaar geleden lag de aandacht op hoe andere regio’s hun samenwerking organiseerden, dit jaar lag de focus op iets nieuws wat binnenkort bekend wordt gemaakt. Een aandachtige lezer zal het waarschijnlijk in het artikel kunnen ontdekken.
Waterstof was de opvaller dit jaar.
Elk jaar is er wel een industrie die er wat meer uitspringt dan andere industrieën. In 2022 was het ICT, in 2023 batterijproductie en in 2024 is dat waterstof. Midden jaren ’10 was waterstof op de Hannover Messe niet meer dan een hoekje in een hal in de uithoek van het evenementen terrein, waarbij behalve enkele presentaties en wat creatieve studentenprojecten er niet veel te zien was.
Tien jaar later is de aanwezigheid van de waterstofindustrie niet te missen. Een gehele hal vol dit jaar en by-far ook de drukste hal van de hele Hannover Messe. De waterstofindustrie is ‘booming’. Echter horen we ook nog wel dat de projecten en business-cases wat moeilijk van de grond komen. Iets met het bekende kip-en-ei verhaal.
‘Greenwashing’
Dit is misschien een beetje oneerbiedig om te zeggen. En wij begrijpen heus wel dat bedrijven het doen en we nemen het ze ook niet kwalijk. Maar het woord sustainability kom je het meest tegen bij ‘gevestigde’ industrie en IT giganten met Cloud oplossingen, bij ‘cleantech’ ondernemingen zie je dit woord het minst vaak, daar spreekt het product immers voor zichzelf.
Het herinnert ons aan Steve Jobs over zijn observaties over het gebruik van kwaliteit in marketing.
“It is funny, the group of people who do not use quality in their marketing are the Japanese. You never see them use quality in their marketing. It is only the American companies that are doing it. And yet, if you ask the people in the street ‘Which products have the best reputation on quality’, they will tell you the Japanese product”
Ecoplant is de leukste verrassing op Hannover Messe
Het ontstaan, en bestaan, van deze Overijsselse onderneming is totaal langs ons heen gegaan. Het gegeven dat Ecoplant in 2023 winnaar was van het Oranje Handelsmissiefonds maakt dat eigenlijk alleen maar erger. Het is maar goed dat we de traditie in stand houden om alle hallen op een beurs door te lopen want we liepen per toeval tegen de Ecoplant aan op het Holland Pavilion. Nu kon je de Ecoplant ook niet missen, de zonnepanelen torende hoog boven de rest van de stands uit.
Nu gaan we hier niet alles over de Ecoplant opschrijven want we komen er binnenkort breder en dieper op terug. We kunnen wel al verklappen dat de ondernemers van Ecoplant een bijzondere techniek hebben toegepast om de efficiëntie van het systeem te verhogen. Houd de site dus in de gaten.
Wat we wel al kunnen vertellen is dat de Ecoplant een modulair systeem is waarbij de kern bestaat uit een kolom met daarop een frame waarin demontabele zonnepanelen kunnen worden gemonteerd. Hierdoor krijg je uiteindelijk een rond zonnescherm. Dit zonnescherm wordt aangedreven door een tracking systeem waardoor het paneel kan meedraaien met de zon gedurende de dag waardoor de opbrengst wordt gemaximaliseerd. De software die dit tracking systeem aanstuurt is zelf-lerend.
Het concept van de Ecoplant is modulair, dit betekent dat de installatie uitgebreid kan worden met een ingebouwd Lithium-ijzerfosfaat accu, 220v stopcontacten, laadfuncties voor elektrische auto’s en een aansluiting op het net. Een leuk innovatief product dus uit Oost-Nederland.
Hannover Messe gaat hip doen
Volgens ons was dit de eerste keer dat ze het organiseerden op de Hannover Messe, maar er waren dit jaar Startup Arena’s en lounge’s. Sowieso was er veel aanwezigheid van startup gerelateerde stands en initiatieven. Voor een beurs die tien jaar geleden nog gedomineerd werd door de grote ‘oude’ industrie(giganten) is dit wel een opvallende ontwikkeling.
De Europese Commissie zet vol in op cleantech
Eerder dit jaar waren we al naar Brussel afgereisd voor de de EIT Summit waar het ons opviel dat de Europese Commissie vol inzet op cleantech. Niet alleen vanwege het klimaat en de planeet maar ook om toekomstige welvaart veilig te stellen door minder afhankelijk te worden van andere landen op het gebied van grondstoffen en energie en daardoor competitief te blijven in de strijd met China en de VS.
Dit jaar stond de Europese Commissie met een grote stand op de Hannover Messe. Hadden wij niet eerder gezien. De intenties van de Europese commissie op het gebied van cleantech werden grootst gecommuniceerd. Wat opviel was dat het bakje met waterstoffolders overal leeg was, de reden daarvoor hebben we al behandeld.