Het is niet de eerste keer dat we een 1 liter auto van Volkswagen tegen komen. Echter is de kans dat we de VW XL1 vaker tegen gaan komen klein. In Nederland zijn er zes geleverd, waarvan twee er voor de importeur zijn.
Als dan tijdens het Lifestyle Event van VW dealer Pouw de XL1 in de schijnwerpers wordt gezet, kunnen we het niet laten om deze unieke auto op de gevoelige plaat vast te leggen.
Derde generatie
De XL1 is al weer de derde uitvoering van het 1-liter project van Volkswagen. In 2002 introduceerde voormalig bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch de eerste 1 liter auto aan de wereld door ermee naar de aandeelhouders vergadering te rijden.
Nu, in 2016, is het oorspronkelijke doel om een energiezuinige en schone auto te maken die honderd kilometer op 1 liter brandstof kan rijden relevanter dan ooit te voren.
Hybride met een stekker
Ondanks dat de doelstelling nog steeds onveranderd is, zijn er op technisch gebied natuurlijk wel de nodige veranderingen geweest in de automobiel sector. Een niet onbelangrijke verandering is de ontwikkeling van (plug-in) hybride aandrijflijnen.
De derde uitvoering van de 1 liter auto van Volkswagen kon ook niet aan deze ontwikkeling ontsnappen en daarom dat de XL1 een plug-in hybride aandrijflijn heeft meegekregen.
De hybride aandrijflijn bestaat uit een 0,8 liter twee cilinder dieselmotor met een vermogen van 48pk. Nu mag dat een efficiënte motor zijn, het gebruikt nog steeds fossiele brandstof. Het schone aspect komt van het elektro gedeelte in de aandrijflijn.
De XL1 is uitgerust met een 20kW (27pk) elektromotor. Gecombineerd met het 5,5kWh accupakket kan de XL1 50 kilometer elektrisch rijden.
De twee motoren tezamen zorgen ervoor dat de XL1 uiteindelijk 111 kilometer op 1 liter diesel kan afleggen. Of anders gezegd, voor 100 kilometer rijplezier heeft auto 0,9 liter nodig.
Meerdere technologische foefjes
Met alleen een hybride aandrijflijn redt je het niet. Daarom dat de XL1 vol zit met technologische snufjes en innovaties. Sommige zijn makkelijk te zien, andere zitten wat meer verborgen in de auto.
Aangezien E=MC2 nog steeds geldt is gewichtsbesparing cruciaal. En daarom ook dat nog geen kwart van de auto uit traditionele materialen als staal en ijzer is opgebouwd. Het overgrote deel van de auto is gemaakt van lichtere materialen als polycarbonaat en koolstofvezel.
Luchtweerstand en design
Naast gewichtsbesparing is luchtweerstand natuurlijk ook een ander belangrijk aspect. Dat luchtweerstand in het ontwerp van auto’s tot prachtige creaties kunnen leiden heeft de Jaguar E-type al bewezen (En nee, die E staat niet voor elektrisch)
Wat meteen opvalt is natuurlijk het bijzondere ontwerp van XL1, vooral aan de achterkant is duidelijk te zien dat de auto is ontworpen om zo soepel mogelijk door de lucht te snijden. Dit heeft geresulteerd in een vloeiend lijnenspel dat samenkomt in achterkant van de auto. Het lijnenspel wordt nog eens extra geaccentueerd door de bijzonder (achter)lichten.
Verder ontbreken aan de XL1 traditionele spiegels aan de zijkant van de auto. Deze zijn vervangen door camera’s aan de buitenkant en beeldschermen in de binnenkant.
Al met al is de XL1 een bijzondere auto die terecht in de schijnwerpers werd gezet. Gelukkig hebben we de beelden nog.