Maanden lang werd er toegewerkt naar deze dag, zondag 13 oktober 2019. Maanden van voorbereiding, oefenen, testen en verwerken van tegenslag. Deze zondag moest Nederlands autorace succes gaan brengen in het ‘Verre Oosten’. In menig Nederlands huishouden werd de wekker gezet om het race succes live mee te maken. Het verliep helaas allemaal anders dankzij een ongelukje met een scharlaken rode auto.

Succes! Fotocredit: Jerome Wassenaar

Startnummer 21 staat voor Twente One

Nee, het was niet de dag waar Max Verstappen en Red Bull op hadden gehoopt in Japan. Maar gelukkig was er iets verder in het ‘Verre Oosten’ wel alle reden tot succes. Om precies te zijn in het Australische Daly Waters. Want het team uit het ‘Verre Oosten’ van Nederland, Solar Team Twente, bereikte met de RED E zonneauto op de eerste racedag van de Bridgestone World Solar Challange zowel het controlepunt Katherine en Daly Waters als allereerste.

Inspectie van de beschadigde zonnecellen. Fotocredit Solar Team Twente

Inhaalrace

En dat is een knappe prestatie waar een krappe twee weken geleden misschien niemand van het team meer in geloofd had. Het was toen dat het team ineens een beschadiging opmerkte aan het zonnepaneel van de RED E. Gelukkig bleek na intensief zoek- en testwerk van de technische studenten dat hoewel twee procent van het paneel was beschadigd, het verlies aan energie-inkomsten beperkt werd tot één procent wanneer de zon laag stond. De gekozen benadering van het team tijdens de voorbereiding zoals hier uitgebreid beschreven wierp dus zijn vruchten af.

Start van de RED E in Darwin. Fotocredit: Martina Ketelaar

Ready, set, go!

Tijdens de kwalificatie reed Solar Team Twente naar een vijfde startpositie. Dus er waren vier doelen, tegenstanders, vandaag om op te focussen. Dat Solar Team Twente goed uit de startblokken kwam bleek al snel. Want na enkele minuten waren de eerste twee auto’s al ingehaald. Dit was mogelijk omdat in de stad het deelnemersveld nog dicht bij elkaar zat waardoor de onderlinge verschillen nog klein waren.

Een goede twintig minuten later werd het team uit Groningen ingehaald. En hoewel die als eerste mochten starten die ochtend was het Team Agoria Solar uit België dat ondertussen voorop reed.

RED E onderweg in Australië. Fotocredit: Jerome Wassenaar

Gewaagde inhaalpoging

En de Belgen waren net zoals Solar Team Twente ook goed uit de startblokken gekomen. Het duurde namelijk nog een goed uur voordat de RED E een gewaagde inhaalpoging kon maken op de koploper.

“Het inhalen van Agoria Solar Team was enerzijds heel gaaf en anderzijds ook stressvol,” vertelt Hidde. “Tijdens het inhalen kwam een tegenliggende roadtrain voorbij. Roadtrains zijn vrachtwagens met soms wel vier aanhangers. Dat voel je goed in de kleine zonneauto. Ik moest dus zowel letten op het veilig inhalen van het team als het veilig passeren van de roadtrain. Toen de actie succesvol was verlopen en ik besefte dat we eerste lagen, voelde dat echt geweldig.” 

Gaan als de brandweer

De kop van dit artikel is met een kleine knipoog gekozen. Niet alleen omdat de RED E zo rood is als een brandweerwagen, of zo snel gaat als de bekende uitdrukking. Het is ook een kleine verwijzing naar de bosbranden die het team onderweg tegen kwam. Gelukkig leiden de bosbranden volgens raceleider Annelies Dekker tot op heden nog niet tot problemen voor de RED E en de konvooiauto’s.

RED E. Fotocredit: Jerome Wassenaar

Nederlands onderonsje

Al met al dus een goed begin voor het team uit het ‘Verre Oosten’. Morgen weten we of ze deze lijn kunnen doorzetten, want de competitie zit natuurlijk ook niet stil. Wel wordt het waarschijnlijk een Nederlandse onderonsje, want op de tweede plaats vinden we het Delftse Vattenfal Solar Team met de Nuna en op de derde plaat de Green Lightning van het Groningse Top Dutch Solar Racing.

Stand en de locaties van de verschillende teams. Fotocredit: Screenshot website Bridgestone World Solar Challenge