De titel geeft het al weg, maar na de goede start op de eerste dag heeft Solar Team Twente ook op de tweede racedag van de Bridgestone World Solar Challenge de koppositie weten te behouden.

RED E in het Australische landschap. Fotocredit: Martina Ketelaar

Bijna halverwege

Het is pas de tweede dag van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, maar na de tweede dag is Solar Team Twente al bijna halverwege de Stuart Highway. De goede lijn van gisteren werd vandaag doorgezet waardoor de RED E nog steeds vooraan rijdt. In totaal heeft Solar Team Twente met de RED E nu 1.400 kilometer afgelegd, bijna de helft van de totale race afstand van 3.000 kilometer.

Tempo zit er goed in

Dat mag je wel zeggen na de tweede dag. De resultaten spreken voor zich. Tot aan Barrow Creek control point, dat op 1209 kilometer van de startlijn ligt, had Solar Team Twente een gemiddelde snelheid van 89,2 km/h. Dat is rap. Zo rap, dat ze volgens de organisatie op dit moment maar liefst 53 minuten voorliggen op het winnende tijdschema van Delft uit 2017.

De top drie tijdens een control stop. Fotocredit: Jerome Wassenaar

Niet dat het team zich daar al te druk om maakt. Raceleider Annelies Dekker reageert op dat gegeven vanuit Australië met de mededeling dat:

“We rijden onze eigen race en dat gaat goed. Alleen bij de verplichte stops komen we de andere teams tegen en weet je wie er tweede en derde liggen. Tijdens het rijden weten we alleen waar onze eigen zonneauto en konvooiauto’s zich bevinden. Dat maakt de race extra spannend.”

De uitdagingen van Stuart Highway

Velen zullen bij een highway in Australië denken aan lange rechte stroken asfalt waar maar geen einde aan lijkt te komen. Nou, de Stuart Highway heeft toch wel wat uitdagingen voor de teams in petto tijdens de 3.000 kilometer lange reis.

De Stuart Highway heeft meerdere obstakels voor RED E. Fotocredit: Jerome Wassenaar

Zo zijn de verkeerslichten onderweg een uitdaging voor het team. Vanuit stilstand optrekken kost toch weer extra energie. Maar ook veeroosters en wegwerkzaamheden zijn voor een hightech zonneauto bijzondere uitdagingen.

Natuurlijke uitdagingen

Naast dat de infrastructuur van de Stuart Highway diverse uitdagingen voor het team in petto heeft, zijn er ook de uitdagingen van Moeder Natuur. Moest het Solar Team Twente gisteren rekening houden met de ‘bushfires’ langs de route, vandaag was er een andere uitdaging.

En dat was de invloed van wind op de zonneauto. De aerodynamica in combinatie met het lage gewicht maakt dat de auto vele malen gevoeliger is voor weersinvloeden dan een gewone auto. RED E coureur Hidde de Vries vertelt hierover:

“De wind kan lastig zijn en het is belangrijk om geconcentreerd te blijven en in te schatten wanneer een windvlaag komt, zodat je op tijd kan reageren door tegen te sturen….Gelukkig ligt RED E superstabiel op de weg, ook met veel wind.”

Klein nieuwtje

Toen we voor het artikel over de RED E enkele vragen hadden gesteld kon het team nog niets melden over het gewicht van de auto. Vandaag laten ze tussen neus en lippen door weten dat de auto een gewicht heeft van 160 kilo. Weten we dat ook weer. Blijven alleen nog de specificaties van de accu in nevelen gehuld.

RED E. Fotocredit; Jerome Wassenaar

Uitgangspositie voor de derde dag

Was de top drie na de eerste dag volledig Nederlands. Vandaag hebben de Belgen van Agoria Solar Team het team van Groningen uit de top drie gereden. Morgen wordt het misschien wat spannender daar het weer aan het einde van de dag minder zonnig werd en er wat meer wolken zichtbaar waren. Meer wolken, meer schaduw, ergo minder energie-inkomsten. Weer een nieuwe uitdaging voor de deelnemers.

De locaties van de deelnemers. Fotocredit: Website Bridgestone World Solar Challenge