De beste manier om elektrisch rijden te promoten is door het te laten ervaren. Op de Hannover Messe was ook dit jaar weer de mogelijkheid om, voor twee korte rondjes, elektrisch rijden te ervaren. Gezien de drukte en het ruime aanbod van auto’s moest er een keuze gemaakt worden. De keuze viel op de Renault Zoe, de compacte stadsauto van Renault.

 

Renault_Zoe_008

 

Technische gegevens

Eerst maar even de technische specificaties. Leeg weegt de Renault Zoe iets meer dan 1400kg, dat is  ongeveer 400kg meer dan de Renault Clio. Dat extra gewicht wordt mede veroorzaakt door het 22 kWh accupakket dat in de bodem van de auto is verwerkt. De capaciteit van het accupakket moet volgens de NEDC cylcus een bereik van ongeveer 210 km opleveren. In de praktijk zal dat dan rond de 130km liggen volgens Renault. De 65kW (88pk) elektromotor brengt de Zoe met 11 seconden naar de 100 en de top is 135 km/h. De duur van het volledig opladen varieert van 6 tot 9 uur in een thuissituatie tot een 80% in half uur met snelladen.

Kennismaking

Wat opvalt bij het instappen in de Zoe is dat de zit iets hoger is vanwege het accupakket, echter is dat effect redelijk beperkt gebleven. De verhoogde zit is in de stad waarschijnlijk een extra voordeel omdat het overzicht naar voren toe toeneemt. Ondanks de verhoogde zit viel de hoeveelheid hoofdruimte die over was positief op.

In het interieur zijn twee schermen te vinden. In het midden van de auto is een touchscreen om de multimedia te bedienen en achter het stuur zit het instrumentarium waarop onder andere de snelheid en de actieradius is af te lezen. Het multimedia scherm kan ook laten zien wanneer de auto weer regeneratief oplaadt tijdens het rijden.

De auto wordt gestart door op een start/stop knop te drukken. De bediening van de aandrijflijn is conventioneel, in het midden zit een ‘ouderwetse’ hendel zoals we die kennen van automatische versnellingsbakken.

Renault_Zoe_011

Rijden

De aandrijving van de Zoe is zoals gewend van elektrisch rijden, er is vanuit stilstand direct respons op het pedaal. Door het ontbreken van een versnellingsbak is de 220nm van de elektromotor direct beschikbaar en ga je zonder haperen van je plek. Het vermogen van de motor is meer dan voldoende voor snelheden in de stad. Gezien de opgaaf van 11 seconden naar de 100km/h zal de acceleratie op hogere snelheden wat afnemen.

Niet alleen de bediening is zoals die van een automaat, ook het ‘kruipen’  zoals bij een ouderwetse automaat is overgenomen. Je moet dus je voet op de rem houden om stil te staan. De elektromotor heeft ook een regeneratieve functie waardoor tijdens het afremmen de accu weer wordt opgeladen, echter is dit niet zo sterk als bij de BMW i3 zodat je toch de rem zal moeten gebruiken.

Over het sturen is de opmerking te maken dat wanneer de rijstijl wat enthousiaster wordt je merkt dat de auto 1400 kilo weegt.

Kenmerkend aan een elektroaandrijving is natuurlijk de stilte. Als je erop let kun je soms op de achtergrond de elektromotor horen maar het is in vergelijking met een traditionele aandrijflijn erg stil te noemen.

Conclusie

De eerste korte kennismaking met de Zoe kan niet anders worden omschreven als positief. Renault heeft er voor gekozen om een volledig elektrische auto in een redelijke conventionele vorm neer te zetten. Eigenlijk is het een ‘normale’ stadsauto alleen dan met een elektrische aandrijving. En dat concept werkt zo op het eerste gezicht goed in de praktijk. Het rijden is in ieder geval is goed op orde.