Jazeker, GreentechFestival 2024 had dit jaar meerdere primeurs. De meest belangrijke misschien wel het gegeven dat wij het festival voor het eerst bezochten. Het heeft even geduurd, maar dit jaar konden we erbij zijn. En dat is een mooie ervaring geworden waar je hieronder alles over kan lezen. Een andere primeur dit jaar is dat het festival werd georganiseerd in Berlijn, dat was een eerste keer. Net zoals dat dit jaar er voor het eerst een heuse app was. Maar de meest interessante primeur voor ons was de introductie van Startup Land. Net zoals tijdens de Hannover Messe een nieuw onderdeel van GreentechFestival waar 50 startups van over de gehele wereld een stand hadden om hun innovatieve ideeën kenbaar te maken aan de bezoekers en pers.
Eigenlijk had GreentechFestival een dag eerder moeten beginnen voor ons, want de dag ervoor was er om 15:00 uur een persrondleiding tezamen met de uitreiking van het Greentech Awards. Helaas gooiden een aantal baustelle en de ring van Berlijn een aantal uitdagingen op waardoor we zelfs te laat waren voor de EIT Summit. Maar goed, woensdagochtend op tijd vertrokken vanuit het hotel waardoor we op tijd waren om de opening van GreentechFestival door Nico Rosberg en Marco Voigt mee te maken.
How to fight Greenwashing
Het viel ons al op tijdens het bezoek aan de Hannover Messe dit jaar. Hoe meer er over duurzaamheid gecommuniceerd werd hoe minder duurzaam het bedrijfsmodel was. Hoe meer cleantech het product of dienst is, hoe minder er over gecommuniceerd word. Het product spreekt voor zichzelf. Op de main stage van GreentechFestival was er dit jaar een sessie over greenwashing op online media.
Céline Flores Willers, CEO en oprichtster van The People Branding Company, gaf een presentatie over een onderzoek over greenwashing op LinkedIn. Belangrijkste bevindingen waren eigenlijk heel logisch. Communiceer over daden, niet grote ambities die ergens in de toekomst liggen. Ook als iets niet helemaal lukt is transparantie belangrijk in de communicatie. Grootste risico van greenwashing is niet de mogelijke financiële boete maar reputatieschade. Na de presentatie over het LinkedIn onderzoek was er een paneldiscussie met Vikas Garg (Abellio) en Andreas Kroenke. Ook in dat gesprek werd het belang van communiceren over daadwerkelijke resultaten benadrukt.
What Else?
Na de paneldiscussie was het tijd om even op te frissen voordat we Startup Land zouden gaan verkennen en ontdekken welke interessante startups er zouden zijn. Een kopje koffie van een oude bekende, namelijk Nespresso, hield om ons voor te bereiden voor Startup Land.
Startup Land
We kunnen het niet ontkennen, een aparte hal vol met startups is natuurlijk een paradijs voor ons. De innovatieve ideeën van de 50 startups waren zeer divers. Van drones tot kunstmatige intelligentie en van visvervangers tot co2 sensoren. Enkele startups trok onze aandacht, waaronder Happy Ocean Food. Zij maken visvervangers gemaakt uit erwten en nog negen andere ingrediënten. Hierdoor ontstaat een volledig plantaardig alternatief voor vis. Wij mochten de plantaardige tonijn proeven en dat smaakte naar meer. En er komt ook meer, want behalve tonijn hebben garnalen en werd er op GreentechFestival de zalmvariant gepresenteerd. De tonijn beviel ons goed, wat opviel was dat het ook oprecht rook naar tonijn. Hoewel dat logisch klinkt was dat toch een positieve verrassing.
Een andere startup die onze aandacht trok was Ecolooption. Een startup afkomstig uit Singapore met fabricage in Vietnam. Zij maken biobased plastics die ze in verschillende producten toepassen. Zo maken ze van de harde plasticvariant kleerhangers die industrieel biologisch afbreekbaar zijn. Van de zachtere variant maken ze onder andere bubbeltjesfolie die de consumenten in zijn / haar GFT bak kan laten afbreken in 48 uur tijd. In deze tijden van online shopping een welkome aanvulling.
Een startup die buiten Startup Land stond hadden we al een dag eerdere kennis mee gemaakt op de EIT Summit. Als winner afgelpen jaar van het New Bauhaus Initiative. Seenergy bestaat pas 6 maanden en is opgericht na het winnen van de EIT competitie. Zij willen zonne-energie en esthetiek combineren in huishoudelijke producten die elektriciteit opwekken en daarnaast functioneel zijn en visueel aantrekkelijk. Het eerste product dat ze nu willen ontwikkelen is een bijzettafeltje voor naast het bed. Wij zijn benieuwd en zullen de ontwikkelingen volgen.
Turning Science into Sustainable Business
Dat was de titel van de presentatie van Alexander Damaschun van het Berlijnse Exist programma. Zij richten zich op technologie transfer vanuit universiteiten naar commerciele ondernemingen. Alexander gaf aan dat de Valley of Death, wat in zijn ogen de stap van Technological Readiness niveau 3-4 naar 5-6 is, nog steeds erg moeilijk is. Vooral vanuit financieel oogpunt is dit een lastige stap. Ondanks dat bestaan ongeveer 80% van de door Exist gesteunde ondernemingen nog. Een mooi resultaat volgens ons.
Leerzame dag
Na de presentatie van Alexander was het tijd voor de netwerklunch, daarvoor was er op het buitenterrein een foodcourt aangelegd zodat we met een heerlijk zonnetje konden genieten van de lunch. Na de lunch nog rondgelopen door de andere hallen en toen was het weer terug naar Nederland. Al met al een geslaagd bezoek aan GreentechFestival en de data van 4 tot 6 juni 2025 staat aal in de agenda’s genoteerd.