Het gebeurt niet vaak dat je om drie uur in de ochtend opstaat om op tijd een product presentatie bij te wonen. Dan moet het dus wel een bijzondere lancering zijn. En dat was het ook, want toen om 5:23u in de vroege ochtend de deuren van Hangar Theater in Katwijk open gingen, werd niet alleen een nieuwe dag aangebroken, maar ook een nieuw tijdperk. Toen er ietsjes later voorzichtig de eerste zonnestralen van de vroege ochtendzon neervielen op de zonnecellen van de Lightyear One zonne-auto, werd er automobiel geschiedenis geschreven.

Zonsopgang

Op deze morgen mochten we aanwezig zijn bij de presentatie van een Nederlandse auto die elektrische mobiliteit naar een hoger niveau zou tillen. Niet alleen werd deze ochtend de Lightyear One gelanceerd, maar ook een nieuw tijdperk in elektrische mobiliteit.

Was de presentatie van de RED E zonneauto van Solar Team Twente op de langste dag van het jaar, de Lightyear One werd juist vroeg in de ochtend gepresenteerd. Het tijdstip van 5:23u was dan ook niet toevallig, het was het tijdstip van zonsopgang in Katwijk op 25 juni 2019.

Maar de meest belangrijke overeenkomst tussen de RED E en Lightyear One is het gegeven dat beide auto’s bedekt zijn met zonnecellen waardoor de auto’s schoon kunnen rijden op zelf opgewekte elektriciteit.

Solar Challenge

Stella Lux en haar team in Australië

Een andere indirecte overeenkomst is dat beiden verbonden kunnen worden aan de Bridgestone World Solar Challenge. De RED-E aan de 2019 editie, maar de Lightyear One is voortgekomen uit de Stella Lux van de TU/Eindhoven. De Stella Lux deed niet onverdienstelijk mee in 2015 editie. Het won namelijk de wedstrijd. Een goed uitgangspunt om op voort te bouwen dachten ze bij Lightyear en zodoende werd een startup opgericht om een commerciële variant te gaan produceren.

Doorstep mile

Om het publiek toch een beetje wakker te krijgen voor al het moois dat nog zou volgen werd de presentatie afgetrapt door de Engelse avonturier Alastair Humpreys.

“Big things can happen from small beginnings”

Alastair op zee

Alastair had de gehele planeet op verschillende manieren ontdekt. Roeiend en zeilend over oceanen en fietsend over land naar de verste uithoeken van de aarde. De levenslessen die Alastair had geleerd gedurende zijn reizen wilde hij graag met het publiek delen en in het perspectief van Lightyear One zetten. Twee lessen vielen daarbij op die samen gevat kunnen worden in de volgende spreuken “Big things can happen from small beginnings”. En die small beginnings beginnen in de ochtend. Opstaan en de deur uitgaan, de wijde wereld verkennen!

‘Doorstep mile is the most difficult part’.

Echter, om Alastair te citeren, the ‘Doorstep mile is the most difficult part’. Weten we dat ook weer. Alastair sloot zijn verhaal af met de tip dat om geweldige avonturen te beleven je helemaal niet naar de andere kant van de wereld hoeft te reizen. ‘Local adventures’ zijn net zo avontuurlijk als tochten naar het uiteinde van de wereld. En zijn minder schadelijk voor de aarde.

De CEO

Nu het publiek wakker was geschud door Alastair, was het oprichter en CEO van Lightyear Lex Hoefsloot die zijn presentatie begon met hoe ver de Lightyear wel niet kon rijden op een volle acculading. En dat is ver. Zo beloofde hij in winterse omstandigheden een bereik van minimaal 400 kilometer, maar in ‘normale’ omstandigheden ligt het bereik tussen 600 en 800 kilometer.

CEO Lex Hoefsloot

Zorgeloos en in harmonie

Deze indrukwekkende waarden zijn behaald door de vertaalslag die het team hanteerde met betrekking tot het reizen in harmonie met de natuur en tot het ontwerp van de Lightyear One. Het toverwoord in die vertaalslag is efficiëntie. Alles bij de Lightyear One draait om efficiëntie.  Efficiëntie in het overwinnen van de natuurwetten zoals zwaartekracht en luchtweerstand, maar wel in harmonie met de natuur.

Als je in harmonie bent met de natuur en je omgeving, dan leidt dat tot een zorgeloze ervaring. Doordat de auto is ontworpen met niet alleen de natuurlijke omgeving in gedachte maar ook de technische omgeving, de elektrische (laad)infrastructuur, kan de auto met bijna elke laadoplossing overweg.

Uitleg van Harmony

Dat was een belangrijk ontwerpgegeven waardoor de Lightyear One kan opladen aan een normal 230v stopcontact in huis. Dan heb je na een nacht laden ongeveer 400 kilometer bereik. Een stapje sneller is 3 fase laden. Echter supersnel lader gaat bij een snellader (60kW) en dan is de auto met een halfuurtje vol.

Maar de meest bijzonder manier van laden doe je via de vijf vierkante meter zonnecellen die in de auto zijn verwerkt. Hiermee kan je tot twaalf kilometer per dag laden.

Italiaans design uit de Lage Landen

De Belgische ontwerper Lowie Vermeersch van het Italiaanse ontwerpstudio Granstudio tekende uiteindelijk het ontwerp van de LightYear One, waarbij behalve de natuurwetten van de aerodynamica Lowie vooral geïnspireerd werd door zijn zoon. Ofwel de toekomst. Een auto dat een nieuwe toekomst aankondigt moet ook een ontwerp hebben uit de toekomst. Gecombineerd met de designinvloed van de aerodynamica leidde dit tot een ontwerp met een uitermate lage luchtweerstand, namelijk maar een CW-waarde van 0,20.

Ontwerpschets van Lowie Vermeersch

En toen was het moment daar. Niet alleen zouden we het ochtendgloren van een nieuwe dag aanschouwen, maar ook het begin van een (mogelijk) nieuw tijdperk. Commercieel verkrijgbare auto’s die kunnen rijden op eigen opgewekte energie. Energie-autonome/autarkische auto’s.

De onthulling, de auto met het team

Snelle impressie LightyearOne

We gaan nog een heel artikel wijden aan de technische specificaties van de LightyearOne maar de belangrijkste kunnen we toch al behandelen. Hoewel het bekend staat als een zonneauto hoor je dat de ontwerpers het meer hebben over een elektrische auto met grote actieradius die infrastructuur onafhankelijk is. Een elektrische auto waarmee je tussen de 600 en 800 kilometer kan rijden zonder te laden. 725 kilometer volgens de laatste meetstandaard (WLTP). Lex Hoefsloot beloofde tijdens de presentatie dat in de winter met tien graden vorst en de verwarming aan er een minimaal bereik van 400 kilometer is.

Dat zijn allemaal leuke getallen maar het gaat natuurlijk om de praktijk. En dan beweert Lightyear One dat je in Nederland een maand kan rijden zonder bij te laden. En op jaarbasis wel tot 20.000 kilometer op zonne-energie kan rijden.

100ste Lightyear One bestelling voor een bijzondere klant

Ondertekening 100ste bestelling door Defensie

In de ochtendsessie zong het aantal van 77 reserveringen rond die waren geplaatst voor een LightyearOne. Na het ontbijt werden we heugelijk verrast met de mededeling dat de ondertekening van de 100ste reservering binnen enkele minuten zou plaats vinden. Met als bijzondere klant de Nederlandse krijgsmacht.

En toen was het tijd voor de pers om foto’s maken en TV interviews afnemen. Wij namen uitvoerig de tijd om foto’s te maken en hier en daar even mee te luisteren met wat de mensen van Lightyear bij de verschillende persdiensten te melden hadden.

Energiek afscheid

En na negenen stonden we weer buiten op Vliegbasis Valkenburg om de (werk)dag aan te vangen. Gelukkig waren van ze Lightyear zo vriendelijke om ons bij het verlaten van Theater Hangar een powerbar mee te geven. Die konden we wel gebruiken. In tegenstelling tot de Lightyear One kunnen wij niet exclusief op zonne-energie voort bewegen.

Om de bezoekers op te laden