Essentieel in de ontwikkeling van ‘cleantech’ is het leggen van nieuwe verbanden, het verbinden van sectoren en doorbreken van silo’s. Af van de gebaande banen dus. En als cleantechblog moet je dat ook zo op z’n tijd doen.

Dus toen BMW i Nederland zo vriendelijk was om toegang tot Social Media Week in Rotterdam te verschaffen stapten we uit onze comfortzone en gingen op ontdekkingsreis in de wondere wereld van Social Media.

Social Media

Waarschijnlijk dat je het al gezien had, maar Cleantechblog is ook op social media actief. Nou ja actief? We zijn aanwezig op een aantal kanalen die niet geheel op zwart staan. Dus dat er voor ons nog wel wat te leren viel op het gebied van social media wisten we, maar dat het zo veel was!

Na twee dagen tussen Social Media professionals rond gelopen te hebben weten we één ding, het is een bijzondere wereld. Onze kennismaking met die wereld beschrijven we hieronder.

“The Invisible Hand: Hidden Forces of Technology (and How We Can Harness it for Good)”

Dat was het globale thema van Social Media Week, editie 2016 . Nu zegt dat misschien nog niet veel en lijkt het zo op het eerste gezicht weinig met cleantech te maken te hebben.

Echter, als we dan kijken naar het lijstje van technologieën die centraal stonden dan zien we veel overeenkomsten met cleantech gerelateerde onderwerpen zoals Industry 4.0, Smart Cities, Predictive Maintainance en Internet of Things .

Smart devices: Including mobile phones, connected devices and networks including Bluetooth, NFC, WiFi, 4G, etc., that can operate to some extent interactively and autonomously

Networked connectivity: The means by which these devices and networks are able to connect to each other through routers, switches and gateways

Data: Including the capture, analysis, curation, search, sharing, storage, transfer, and visualization of information

Machine learning: The study and the construction of algorithms that can learn from and make predictions on data

Presentaties

Nu is het onmogelijk om alles te volgens tijdens zo’n evenement dus er moest een selectie gemaakt worden. Uiteindelijk zijn de volgende presentaties bezocht.

BMW i. The mobility of the future | Marc Bras – BMW i

The Creative Achiever: Maak ‘Invent, Create, Score’ jouw beste gewoonte | Jojanneke van den Bosch – OnlineComm Academy

Be where your customers are: a personal approach supported by technology | Karlijn Vogel-Meijer – KLM

Consumers as Co-creators: The Power of User Generated Content | Bevan Thomas – Newsflare

Let influencers talk about your brand | Jolique Möller – Influentials

Renault; a likeable brand? | Birgit Zuurveld – Renault

Aangezien de presentatie van BMW i de meeste (clean)technische was hebben we daar een aparte blogpost over geschreven. De overige presentaties stellen we hieronder aan je voor.

 

The Creative Achiever: Maak ‘Invent, Create, Score’ jouw beste gewoonte | Jojanneke van den Bosch – OnlineComm Academy

Mocht je niet alles herkennen uit het lijstje in bovenstaande foto, geen zorgen dat deden wij ook niet. Essentie van het verhaal is dat een beetje (project)planning zo nu en dan best handig is, en dat je hoofd en bijzaken van elkaar weet te scheiden. En dat dan ook toegepast in de social media wereld en online communicatie.

En Jojanneke kan daar heel energiek en gepassioneerd over vertellen. Van Creative Achiever naar Serial Achiever en van scrum tot Freestyling DIY.  Voor een eerste kennismaking met de wondere wereld van social media was dit er eentje in de categorie van de sprong in het diepe.

De belangrijkste les die we hebben onthouden is dat de eerste stap in je project is het plannen van het afsluitingsfeestje!

 

Be where your customers are: a personal approach supported by technology | Karlijn Vogel-Meijer – KLM

Op aanraden van experts de presentatie van KLM bijgewoond. En achteraf begrepen wij wel waarom.

Bij KLM is erg duidelijk hoe het social media beleid onderdeel is van de algemene strategie van KLM. Persoonlijk contact is waarmee KLM zich wil onderscheiden van haar concurrenten en social media is dan natuurlijk een onmisbare schakel.

Echter hadden ze dan toch die unieke gelegenheid nodig om duidelijk te maken hoe social media van belang voor KLM. En dat moment was de vulkaanuitbarsting in IJsland. Toen het gehele vliegverkeer werd geraakt door deze interventie van de moeder natuur werd in de gehele organisatie van KLM het belang van social media duidelijk

En zo kan het zijn dat tegenwoordig er bij 250 mensen actief bezig zijn met social media en daarmee een waarde voor KLM genereren van ongeveer 27 miljoen euro.

Dat betekent echter niet dan men op de lauweren kan rusten. Pro-actief luistert men naar experts op het gebied van trends en technologische ontwikkelingen.

Vandaar dat bij KLM nu al veranderingen zijn ingezet om in de toekomst niet achter te raken. Belangrijkste trends zijn: mobile first en de vertaling van de website naar social. En dan kan je denken aan een eigen app, maar KLM wil verder gaan. Zij willen in de grote sociale netwerken terecht komen.

 

Consumers as Co-creators: The Power of User Generated Content | Bevan Thomas – Newsflare

Jarenlang werd het Internet vooral gebruikt als een bron van informatie die geplaatst was door professionele PR afdelingen.

Maar met de opkomst van social media en de smartphone is het Internet steeds meer een plek geworden die gevuld wordt door de voormalige gebruikers.En dat heeft nogal wat gevolgen, voor de gebruiker en voor de professionele instellingen.

Zoals de foto al aangeeft wordt er op dit moment een gigantische hoeveelheid content op het Internet gezet, en daar is de groei nog niet uit.

En die content wordt dankzij social media ook nog veel en gemakkelijk gedeeld. En dan komt toch de vraag over auteursrecht en copyright om de hoek kijken. En laat Newsflare van Bevan Thomas daar nu een oplossing voor hebben.

Ondanks dat er heel veel gedeeld wordt zijn er twee eigenschappen die je kan toewijzen aan User-generated Content. Namelijk dat het authentiek is en ruw.

Maar dat je dit ruwe en authentieke materiaal ook heel goed kan toepassen als professioneel marketingbureau laat bovenstaand reclamefilmpje van Microsoft en Real Madrid zien.

 

Let influencers talk about your brand | Jolique Möller – Influentials

Behalve een presentatie had Jolique ook een stand en die hebben we wel op de foto. Helaas hebben we geen foto’s van de presentatie. En dat is ook wel te verklaren.

Behalve dat er door een technische mismatch de presentatie niet getoond kon worden waren we ook veel te druk met ouderwets noteren.

We moeten toegeven, we waren op voorhand een beetje sceptisch. Maar zoals we deze post begonnen, soms moet je juist het onbekende opzoeken om te leren. En de presentatie van Jolique bewees die stelling weer eens volledig

Want na afloop was de scepsis volledig omgedraaid in enthousiasme. Jolique hield een goed onderbouwd betoog over de achtergrond van Influentials, hoe het anders en nieuw is en dat er in de markt ruimte is voor dit concept.

Nu is dat niet voldoende om een succesvol concept te hebben, je moet het ook nog uitvoeren. En ook op dat vlak was er een sterk verhaal. Cijfermatige onderbouwing, duidelijk metrics en KPI’s.

Wij denken dat we hier nog veel over gaan horen.

 

Renault; a likeable brand? | Birgit Zuurveld – Renault

Last but certainly not least nam Birgit Zuurveld, van Dorst & Lesser, ons mee in de designwereld van Renault. Lag bij de BMW presentatie de nadruk op het rijplezier en de techniek.

Bij Renault draait het allemaal om het ontwerp en de afstemming daarvan op de levensfase van de klant. Want de ‘Margherite’, (Margrietje) is de kern voor de designafdeling bij Renault. Elk blaadje representeert een fase in het leven van de Renault rijder.

Waarschijnlijk waren wij de enige die extra aandacht hadden voor deze dia vanwege de vol-elektrische Renault Zoe. Een kleine ‘beroepsdeformatie’.

Birgit vertelde hoe social media onderdeel is van de totale 360 graden benadering van Renault en liet aan de hand van de Renault Design Award case zien hoe dat vorm kreeg in de praktijk.

 

Innoprint en OBI4WAN

In de foyer waren diverse bedrijven aanwezig die hun producten, danwel diensten onder de aandacht van de bezoekers brachten. Twee vielen ons op, Innoprint en OBI4WAN. Waarschijnlijk omdat beide ook onderdeel waren van het evenement.

Bij OBI4WAN kon je op diverse schermen de impact van het evenement in de sociale media volgens. Middels tagclouds en Twitterfeed analyses werd realtime online het evenement gemonitord en weergegeven op diverse schermen. En dan was het natuurlijk altijd even spieken of jouw berichtje er ook tussen stond.

Innoprint is een concept waarbij je documenten naar de cloud kan uploaden en dan kan laten uitprinten op een Innoprinter bij je in de buurt. Dat kan zijn tijdens een evenement of op drukke locaties zoals stations. Altijd handig dus als je een keer een printje nodig hebt. En ondanks alle digitale technieken is een A4 met daarop het dagprogramma toch altijd handig, en dus ook de aanwezigheid van Innoprint.

Volgend jaar….

…is de kans groot dat we er weer bij zijn. Het was een prettige en een leerzame ervaring, goed georganiseerd en inspirerend om een totaal andere wereld te mogen ervaren.