We waren er nog nooit binnen geweest, de Grolsch Veste. Maar eens moet de eerste keer zijn. Dus toen de studenten van de Universiteit Twente, Saxion Hogeschool en ROC Twente de thuisbasis van FC Twente hadden uitgekozen als locatie voor de officiƫle presentatie van hun nieuwe zonne(race)auto hadden wij een goed excuus om de Grolsch Veste eens van binnen te bekijken. Maar meer belangrijker, om natuurlijk ook de onthulling van de nieuwe zonneauto van Solar Team Twente, de RED E, mee te maken!

Groslch Veste

Traditie

Het begint een traditie te worden die we bijna kunnen vergelijken met de Dies Natalis van een universiteit, de officiƫle presentatie van het nieuwe modeljaar van de zonneauto van Solar Team Twente. Want dit is al weer de achtste zonneauto sinds 2005 vanuit onder andere de Universiteit Twente die wordt gepresenteerd aan het grote publiek en mee zal strijden met de Bridgestone World Solar Challenge 2019 in Australiƫ.

Bridgestone World Solar Challenge

Want een strijd gaat het worden. De Bridgestone World Solar Challenge is een 3021 kilometer lang strijdveld dat dwars door centraal Australiƫ gaat. De teams starten op 13 oktober in Darwin en krijgen tot 20 oktober de tijd om in Adelaide aan te komen. Maar waarschijnlijk dat de winnaar al eerder aankomt. En zoals zo vaak met een wedstrijd, wint de eerste die over finishlijn komt.

TwenteOne, TwentyOne

TwentyOne

Op de eerste auto na hebben al zonneautoā€™s uit Twente met het startnummer 21 rondgereden. En daar is wel een kleine verklaring voor zijn. De tweede auto ooit van Solar Team Twente, de eerste dus met startnummer 21, droeg de memorabele naam van TwenteOne. En van TwenteOne is het een kleine stap naar TwentyOne. En zo geschiedde het dat sindsdien alle Twente zonneautoā€™s startnummer 21 hebben. En dat is voor RED E, niet anders.

21 Juni

De symbolische relatie van het nummer 21 en het Twentse team houdt daar niet op. Want de reden dat de avond van 21 juni was gekozen als moment voor de presentatie van RED E was niet toevallig. 21 juni is de langste dag van het jaar, met dus ook de langste avond en de meeste zonuren(?). Enfin, de magie en symboliek van het getal 21 werd alleen maar versterkt.

Vernieuwing

Maar goed, met welke auto? Wat is er nieuw en innovatief? Welke succesfactoren uit het verleden zijn meegenomen in het nieuwe ontwerp? Wat zijn de doelstellingen? En bovenal, hoe ziet ie eruit? Allemaal vragen waar we die avond in de Grolsch Veste (misschien) antwoord op zouden krijgen.

Ondanks dat het allemaal een beetje last minute was van onze zijde konden we dankzij de gastvriendelijkheid van Katrin op tijd plaats nemen op de ā€˜persā€™tribune zodat we alles in gereedheid konden brengen. En die tijd was wel nodig, daar we (weer) een keer een geheugenkaartje vergeten waren.

Inleidende beschouwingen

Veel divers publiek aanwezig in een zonnige Groslch Veste

Toen vrienden, familie, bedrijven en pers comfortabel zaten op de tribune van de Grolsch Veste kon Annelies Dekker (Teamleider) de presentatie aanvangen.

Annelies Dekker (Teamleider)

De rol van de nieuwe auto werd in het perspectief van het verleden benoemd. Met de nodige aandacht voor het regionale belang van een dergelijk project. Niet alleen de technologische ontwikkelingen samen met het bedrijfsleven maar ook voor de ontwikkeling van de studenten van ROC Twente, Saxion Hogeschool en Universiteit Twente.

Natuurlijk werd dit begeleid met de persoonlijke verhalen over hoogte- en dieptepunten die de leden van het Solar Team Twente tot nu toe in het project hebben ervaren.

Technische toelichting

Na de inleidende beschouwing namen Rob KrƤwinkel (Elektrotechniek) en Mariska Bos (Aerodynamica) ons dieper mee in de technologische innovatie van de RED E ten opzichte van zijn voorgangers en concurrentie. De RED E zit zo vol met nieuwe toepassingen dat we daar binnenkort een apart artikel aan wijden. Maar daarover later meer.

Nieuwe materialen voor bijzondere zonnecellen

Rob en Mariska gaven gezamenlijk een demonstratie waarin werd uitgelegd hoe Solar Team Twente een stevige maar lichte constructie had bedacht om de fragiele galliumarsenide zonnecellen te ondersteunen. Want deze zonnecellen worden normaliter in de ruimtevaart gebruikt en niet op hoge snelheid op hobbelige wegen dwars door de ‘bush’ van AustraliĆ«. Dus enige vindingrijkheid was nodig om een concept te bedenken om ze stevig te monteren.

Superlicht en supersterk

Ze lieten zien hoe de constructie was opgebouwd. Licht en toch heel stevig door gebruik te maken van een combinatie van Rohacellen en TexTreme carbon. Stevig genoeg om een persoon te dragen. Of was deze balanceeroefening symbolisch bedoeld om uit te beelden hoe autoracing altijd een balanceer act is tussen verschillende natuurwetten met betrekking tot onder andere gewicht en luchtweerstand?

Solar Team Twente nu al lichtend voorbeeld

Want nadat Rob en Mariska de demonstratie hadden afgerond nam teamleider Annelies wederom het woord. En zij deed iets wat we (helaas) maar zelden tegenkomen. Ze zei:

I am not going into details today about climate change and the need of green fuel because I think everyone already knows about this. It is a booming topic nowadays and I think I donā€™t need to stress the importance of it.

Eindelijk eens een presentator die het publiek niet lastig valt met de apocalyptische verhalen van klimaatverandering. Niet dat we het bagatelliseren, maar de meeste presentatoren begrijpen niet dat het publiek waar ze tegen spreken het publiek is dat oplossingen zoekt, niet problemen duidt. De hoeveelheid tijd die we de afgelopen jaren wel niet hebben verspild door wederom te moeten luisteren naar, vaak een grijze oude man die een nietszeggend voorzitterschap heeft dat blijkbaar zijn aanwezigheid op het podium rechtvaardigt, is gewoon veel te veel. Beste evenement organisatoren, stop daarmee!

En dus staat Solar Team Twente, en haar teamleider, op eenzame hoogte door te praten over de schone technisch oplossingen van de opleidingsinstellingen uit Twente in plaats van de wereld problemen voor de zoveelste keer te herhalen. Dus bij deze: Chapeau, Applaus, complimenten!

En dan is het moment van de onthulling daar

Na al het gepraat werd het tijd voor de auto zelf. Maar eerst werd het publiek door een drumband opgezweept zodat iedereen in volle extase het moment van onthulling zou beleven.

En toen was het officieel. Onder luid applaus werd de RED E onthuld. Zoals iedereen kan zien is het een kleine(re) compacte auto geworden. Klein maar fijn! Dit heeft wel tot gevolg dat ook de onderdelen in de auto compacter moe(s)ten worden. En dat vereist soms wel de nodige vindingrijkheid van de teamleden. Maar daarover binnenkort meer!

Twee onthullingen, waarvan een geheimpje

Er waren twee kleinere onthullingen tijdens de presentatie. De eerste was de onthulling van de wielen door het verwijderen van de wielkappen. Die wielen zitten vanwege aerodynamische redenen normaliter verstopt achter de wielkappen.

Hebben wij natuurlijk even navraag gedaan waarom Solar Team Twente de wielen aan het publiek liet zijn. Het antwoord van technische manager Sybren Wubs was:

Het verwijderen van de wielkappen was bedoeld om de velg met band zichtbaar te maken. De velgen zijn een mooi voorbeeld van de optimalisatiestappen binnen Solar Team Twente. De velgen zijn zelf ontwikkeld en hebben precies genoeg ā€˜vleesā€™ om de krachten tijdens de race aan te kunnen. De velgen zijn extreem lichtgewicht voor de specifieke toepassing.

De velgen als icoon voor de optimalisatiestappen binnen Solar Team Twente

De tweede onthulling was eigenlijk het verklappen van een klein geheimpje. En de oplettende lezer had het al gezien. De ‘zonnecellen’ op de RED E waren die avond gemaakt van…stickers. Inderdaad, de echte zonnecellen waren nog niet gemonteerd. Omdat de galliumarsenide zonnecellen nogal breekbaar en heel duur zijn, heeft het team besloten om de cellen zo laat mogelijk te monteren. Slimme keus. En als dat gebeurd is komen wij weer terug met een update met natuurlijk foto’s.

Bleef er Ć©Ć©n vraag over, waar staat de ā€˜Eā€™ voor ?

De ā€˜Eā€™ in de naam bleek voor meerdere interpretaties vatbaar te zijn. Iets wat Rob aan de aanwezige pers mocht uitleggen. De ‘E’ kan onder andere staan voor Engineering, Electro, Education en zelfs Enschede. En wie weet na de finishlijn van de Bridgestone World Solar Challenge in Adelaide ook voor Eerste.

De RED E