Ondanks de, veelbelovende, ontwikkelingen met inductieladen voor elektrische voertuigen zullen we toch nog wel een tijd ge- en verbonden blijven aan de laadkabel. En dat levert in de praktijk toch nog wel wat struikelblokken op. Letterlijk en figuurlijk. Want soms kan het niet anders dat de kabel toch een stukje over de stoep moet. Of dat men geen laadpaal op de stoep bij openbare parkeerplaatsen wilt plaatsen. Niet in de laatste plaatst vanwege juridische argumenten. Maar voor de overbrugging van de kabel over de stoep tussen jouw huis en je elektrisch voertuig komt het Zweedse Chargestorm nu met een nieuwe oplossing, een lader verwerkt in een lantaarnpaal die de kabel over de stoep tilt.

Unieke laadpaal van Chargestorm
Unieke laadpaal van Chargestorm

En dat is wederom een innovatieve oplossing om het probleem met de laadkabel over de grond op te lossen. Zo zagen we eerder al de ondergrondse Streetplug en de BMW laadlantaarnpaal

Logo Chargestorm
Logo Chargestorm

Na twee jaar ontwikkelen hebben de mensen van Chargestorm een laadpaal concept ontwikkeld waarbij de kabels over de stoep wordt getild in plaats van erop gelegd. Weg zijn de dagen dat je struikelde over laadkabels. De laadkabel wordt via een arm over de stoep getild waarna de laadkabel met CSS stekker naar beneden valt.

Het Zweedse Chargestorm demonstreerde de snellader op de Hannover Messe 2019. Een oplossingen die eigenlijk heel logisch is maar die we nog niet eerder gezien hadden. Dat we de laadpaal vaker gaan zien is zeker, daar er enkele van deze laadpalen in het najaar van 2019 in Gotenburg geplaatst gaan worden.

Ondanks dat een voetganger geen reden meer heeft om te struikelen over de kabel verbonden aan jouw elektrische auto hebben de mensen van Chargestorm toch nog een straatlantaarn gemonteerd op de arm. Behalve dat hierdoor de elektrische auto er ’s nachts netjes verlicht bij staat heeft de lamp ook een signaleringsfunctie. Aan de hand van de kleur van de lamp kan je zien wat de status van het laadproces is. Gedetailleerde informatie kan de gebruiker zien op het touchscreen dat aan de laadpaal vast zit.

De CSS steker en het touchscreen
De CSS steker en het touchscreen

De laadpaal komt met nog meer functionaliteit omdat de laadpaal zou kunnen werken in combinatie met een accupakket dat in huis komt te staan. Eenmaal aangesloten kan de accu het huis en laadpaal voorzien van elektriciteit, maar ook eventueel opgewekte schone elektriciteit opslaan. Overdag volladen met je zonnepanelen en dan ’s avonds het auto laden.

En het goede nieuws houdt daar niet op. Doordat de laadpaal een DC laadcapaciteit heeft 50kW kan deze snellader met een uurtje laden al 250 kilometer actieradius in je elektrische auto stoppen.

Het systeem is ontworpen met de Scandinavische markt in het achterhoofd gezien het feit dat bij een montage aan huis de laadpaal vergunningsvrij is in de Noordelijke landen. In Nederland zullen er vast regeltjes zijn die een succesvolle installatie wat lastiger maken.

Toekomst

In de toekomst is Chargestrom van plan om ook een kleine(re) laadpaal op de markt te brengen, zonder arm maar met verlichting.  Maar tot die tijd zijn we blij dat de kans om over laadkabels te struikelen weer is afgenomen. Veiligheid voor alles.